måndag 31 maj 2010

Stöd i Göteborg för Ship to Gaza



Jag mutade Vera med en glass för att följa med till stödmanifestationen för Ship to Gaza, kl 18 på Gustav Adolfs torg i Göteborg. Vi klev av tåget från Dalarna och gick dit. Så fort jag fick veta om detta förfärliga som hänt med bordandet av båtarna i Ship to Gaza kände jag att det var viktigt att visa sitt deltagande. Det var mycket folk på plats och det inleddes med en tyst minut. Inte bara för de solidaritetsarbetare som dött utan också alla palestinier som befinner sig i det blockerade Gaza. Krav på att blockaden måste upphävas var centralt under hela demonstrationen och att våra politiker måste sätta ner foten för detta. En ljusceremoni gjordes för att skicka våra tankar, ingjuta nytt mod och kraft. Små båtar med maschaller sattes ut i kanalen för att flyta iväg på Göta kanal i stillhet ut mot havet.


Jag finner inte ord för att beskriva egentligen vad jag känner. Men vi får fortsätta stötta varandra och tro på fredliga lösningar hur illa konflikten än ser ut.
Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar