tisdag 1 februari 2011

Bära och bäras

Jag tvivlar lite på att musik är ytlig underhållning, jag tror vi tar in musiken i vårt system och bärs av den. Musiken är som en vän att hålla i handen.

Därför blev det extra stora doser musik under hela flytten och särskilt under det intensiva slutet. När jag inte orkat bära mer har jag satt mig att arrangera den franska sången "Ecoutéz la complainte" som blivit sorglig sjömansvisa "Sakta över mörkgrönt vatten". Ibland behövs sorgliga sånger, men inte bara de sorgliga behövs. Jag har också sjungit mest stärkande sånger jag vet. Särskilt mycket har jag fått ut av den shetländska vaggvisan Darling, now the day is ending (Da hömin). Tack Karin Ericsson Back för denna visa!

Detta har varit mina favoriter under flytten:

Sjunga själv.
Nya sånger, ny repertoar med Irmelin. Sjömansvisor från Sverige, vaggvisor från Shetlandsöarna, en fransk folksång med norsk touche som nu får ny svensk text av mig.

Lyssna i lurar, bära flyttkartonger och köra bil.
Taj Mahal, John Lindberg Trio, Idlewild Blue

Inspiration och kraftsamling.
Karen Bach Trio, jazzpianist från Köpenhamn, särskilt hennes låt Ping-pong music. Färöisk Kingo-psalm sjungen av församlingen i Tjörnúvik, Cheikha Rimitti rai-queen, Tim Eriksen amerikansk folksångare.
http://www.myspace.com/karenbachtrio

Först att sjungas i den nya lyan.
Dottern sjöng Phineas and Ferb-sånger och jag sjöng den shetländska vaggvisa jag lärt av Karin i Irmelin.

Först att spelas i nya lyan.
Nina Simone: My baby just cares for me

Först att dansas i nya lyan.
En balboa med goda vännen Thomas som också var bärhjälp på stora flyttdagen. Vi dansade i raggsockor till Nina Simone-låt.

Nina Simone, vilken sångerska, vilken pianist! Hon är verkligen en av mina stora favoriter. Fantastiskt att dansa till också.
Önskar er alla en skön kväll!

3 kommentarer:

  1. Vad skönt att du börjar "landa" !
    Musik ÄR allt, och är även I allting :-)

    När jag lyssnade på Nina sa det "pling" i hjärnkontoret.
    Hemma i Smedjebacken, liten Håkan mitt bland pappas jazzskivor och en så'n där gammal radiogrammofon med glimmande frekvensskala.
    Och så den här 78-varvaren som jag var helförtjust i :
    http://www.youtube.com/watch?v=v1mX2qib9mY

    Ha det !

    SvaraRadera
  2. Ja, musik är allt. Jag menar att även den musik som kategoriseras som underhållning också fungerar på djupet för den person som vill ha just den musiken, ingen genre kan bortses ifrån. Vi är receptiva helt individuellt. Men musik går in på djupet. Om man vill. Länken till love me or leave me som du skickat är riktigt bra, har dansat till den några gånger.

    SvaraRadera
  3. Just det! Musik är allt! Du får bara inte missa P2s nya serie: Hjärtslag! Där får man alla slags bevis.Om man nu skulle ha tvivlat...
    Britta

    SvaraRadera