fredag 10 december 2010

Adventskonserten igår

Snö vid centralstationen i Göteborg.

Förberedelser och uppladdning inför konsert. Nedan, Wolf och Gunnar köper ost hos handlarn i Ulvsund.


Adventskonsert i Ljungs kyrka, Ljungkile. Arrangör L'Jazz.

Det blev så härligt igår, jag tror vi var glada allihop. Både vi som medverkde och de som kom och lyssnade. Gunnar har satt ihop en alldeles egen, speciell, vacker och meningsfull julkonsert. Texterna som Martin Berggren läste gav djup och sammanhang för musiken, det kändes för mig som att nu är det på riktigt. Gunnar jobbar nästan alltid med långa sjok av musik där sångerna följer på varandra med olika sorters bryggor. Det kändes väldigt skönt att få göra musik på det viset utan onödiga avbrott. Jag är så glad att jag får vara med om detta! Och glad givetvis att så många ville komma och lyssna.

Idag startar jag dagen i Ljungskile, både familjen Biermann och jag har sovit över hos Gunnar eftersom kvällen blev sen. Det var en dag igår som inte liknar något annat. Vilken resa! Sist på kvällen berättade Wolf Biermann om sin uppväxt och hur sången blev hans källa till utryck. Jag kommer att behöva lång lång tid för att smälta allt han berättade om sin familjs öden under 2a världskriget i tyskland. Och jag kommer aldrig att kunna förstå det iallafall, men jag kommer att bära det med mig. Wolf är en unik överlevare helt enkelt.

Jag ska visa några bilder från igår, så välkommen tillbaka till bloggen lite senare ikväll eller så.

Kramar,
Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar