tisdag 7 december 2010

Upp

Efter en långdragen förkylning börjar livet kännas lite lättare igen. För att inte tala om det stora med att flytta och allt som är kopplat till det. Med viss möda, röstligt och energimässigt, har jag kunnat genomföra starten av christmas concert holiday madness. Och nu är det i full gång.

På torsdag 9 dec blir det en stor höjdpunkt med Gunnar Erikssons, Göteborgs kammarkörs och min med flera solisters julkonsert i Ljungskile. Arrangör L'Jazz, jazzklubben i Ljungskile. Biljetter och föranmälan till L'Jazz på 0522-21824 eller ljazz@telia.com
Jag tror det kostar 140 kr.

Gårdagens repetition väckte lusten att sjunga, att göra musik ihop, få vara en del i helheten. Kören och Gunnar är helt unika med sitt sound och samarbete. Ahmad Al Khatib spelar arabisk luta, så vackert och färgrikt. Harald Svensson är pianist och gör underbar musik utifrån sin tolkning av våra sånger och psalmer, improviserar och kopplar ihop helheten med den arabiska lutans klang. Jonas och Katarina Palm spelar cello, och deras vän Ida spelar altfiol. Dessa tre stråkmusiker ger en fantastisk djup stråkklang i sammanhanget. I kören finns instrumentalister på basklarinett och flöjt. Till all denna härlighet får jag sjunga både folkliga koraler och nyskrivet palestinskt. Själva rötterna i österlandet är något vi vill lyfta fram här, och även nutiden med hela den enorma längtan efter fred och kärlek i vår konfliktdrabbade värld.

Vad världen behöver är kärlek.

Det fattas kärlek.

Göran Tunströms texter ur Ökenbrevet kommer att läsas av Martin Berggren, skådespelare.
Det är så Gunnar vill göra julkonsert, och jag är mer än lycklig att få vara med och skapa musik i denna konsert.


I söndags sjöng vi julsånger hemma hos Moa Brynnel i hennes sköna hus. Många, korta, svängiga, glada små folkliga julvisor. En del av dem har roliga nästan bisarra traditioner knutna till sig. Men mest slående är nog att nästan varenda en av de gamla julsångerna innehåller ord som ljus, stjärna, lysa, klara ljus osv. Det behövs i denna tid! Knytisfika hos Moa:



Varma hälsningar,
Eva

3 kommentarer:

  1. Jag läste Ljungsbro och blev glad att ni skulle vara här i närheten men riktigt så bra var det inte.

    SvaraRadera
  2. Ååhh, underbart , vilken konsert det kommer att bli - önskar jag hade bott på v-kusten:-)
    Er skiva snurrar på i a f och gläder mitt hjärta liksom en alldeles speciell adventskalender ;-)
    Lycka till i morgon o kram!

    SvaraRadera
  3. Det kommer att sändas en radiogudstjänst där kören, jag, Ahmad på arabisk luta, Harald Svensson på piano spelar musik. Radio P1 nu på söndag 4e advent. Fin inspelning! Gunnars finurliga sammansättning av dåtid och nutid, julen ur ett palestinskt perspektiv.

    SvaraRadera