söndag 21 november 2010

Cheikha Rimitti

Tack Kiriaki för tipset! Jag har fått en ny idol inom kvinnliga sångerskor, en riktig rock-mormor, queen of rai, Cheikha Rimitti:



Det här ska undersökas mer grundligt, jag måste upptäcka mer av hennes musik. Det finns stunder när man öppnar en dörr till en ny värld och känner att man verkligen vill gå in där. Lyssna, upptäcka, se och lära. Jag tror att det finns en nerv och en energi i detta som jag ska plocka upp på ett eller annat sätt. Det kan behövas i denna tid, grå och mörk och kall november. Dagar av hårt arbete. Det är där musiken och dansen kommer in, den lyfter oss vidare.

Jag surfade runt och hittade en intressant text om kvinnliga rai-musiker.
http://www.teachmideast.org/essays/37-culture/116-women-in-rai-music

Önskar er en skön kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar