måndag 28 maj 2012

Sommarkonserter 2012

Glad försommar!

Nu när jag tittar både framåt och bakåt finns det så mycket som jag gärna vill dela med mig av. Det fyller mig med tacksamhet till familj, vänner, arbetskamrater i musiken, publik, och sångelever. Utan er hade det inte varit nåt!
Under mina resor har det också blivit flera nya upptäckter på spännande musik, som nu snurrar ofta i min skivspelare. För att bara nämna några favoriter:

Maria Misgeld och band, CD Romans i moll. Äntligen uppföljaren till Margits sånger!
John Doyle, från Irland, CD Shadow and light.
Moses Higtower, från Island. CD Búum til börn

Här är några av mina favoritinspiratörer, i olika kategorier. Människor som förverkligar sina drömmar och har ett vackert och roligt sätt att berätta om dem.

Equilibrium: Min lärare i alexanderteknik, Barbro Olsson, skriver om balans i kroppen och tillvaron, utifrån sin långa erfarenhet som alexandertekniklärare. Dessutom ger hon många fina tips om andra kreativa och inspirerande människor. http://www.alexandertechnique.se/

Drömma - lite som du... Fantastiskt vackert foto på denna blogg. Jag älskar att titta på alla klänningar och kjolar som Lotta har på sig. Hon skriver rakt på sak om sitt eget liv. http://www.dromma.se/

Täpp Lars, skinnskräddare och konsthantverkare. Fäbodbrukare på somrarna. Inspiratör för många. www.larsofscandinavia.com



Och här kommer den roliga sommarturnén:


29 maj Irmelin på Arbetets Museum i Norrköpin kl 18

16 juni "Vi segla ut på livets hav", kurs i bröllopssånger och kärleksvisor i Övertänger, kl 10-15

17 juni Kulningskurs i Övertänger, kl 10-15.

23 juni Ödsmåls kyrka i Stenungsund tillsammans med Gunnar Eriksson och Göteborgs Kammarkör. Kl 19

17 juli Irmelin i Stora Mellby kyrka, Sollebrunn. Kl 20

22 juli invigningskonsert Sommarjazzen, tillsammans med Bengt Hallberg, legendarisk pianist, Ljungkile. Ljungskilegården kl 20.

28 juli Irmelin i Sölvesborg.

2 aug Irmelin i Orsa kyrka. Kl 20

9 aug Irmelin i Rättvik på Nyfiken, Gammelgården, kl 19.

19 aug Nordic Wedding Music, Insikten, Trollhättan. Kl


Konserten den 22 juli vill jag berätta lite mer om. Jag har blivit uppringd och ombedd att göra öppningskonsert tillsammans med Bengt Hallberg, denna emininente gentleman till pianist-legend, under Sommarjazzen anordnad av L'Jazz i Ljungskile. Vi har fria händer att göra en jazzkonsert i folkton, det är nästan för stort och jag försöker förhålla mig med barnslig glädje att helt enkelt passa på att göra musik på ett lekfullt sätt. Men det är alltid väldigt speciellt att ha premiär på ett program man aldrig gjort förut, att spela med en av de främsta inom sitt gebit, och som jag dessutom beundrar nåt alldeles ohämmat. Bengt och jag gjorde en duo-låt under julkonsert i Ljungs kyrka, "En gång i bredd med mig" efter Anna Sjöbom. Den upplevelsen glömmer jag aldrig. Bengts pianospel är så fint utmejslat som bara hans långa karriär och erfarenhet kan vaska fram.

De andra sommarkonserterna har givetvis lika mycket plats i mitt hjärta, man älskar alla sina barn så att säga. Gunnar och kören, Irmelin och Nordic Wedding Music, och de härliga sommarkurserna i min egen stuga i Övertänger. Varmt välkomna att lyssna och delta, hoppas vi ses någonstans i sommarvimlet.


Bland dessa kommande nyheter vill jag gärna också säga att sångboken "Bröllopssånger och kärleksvisor" kommer att färdigställas i juni, då vi tar foton med våra vänner som modeller. Ett foto för varje kapitel, vart och ett foto gestaltar en fras ur en noga utvald sång. Vi har under de senaste 12 månaderna kommit in i mer konkret kreativ fas av vad foton i boken ska gestalta. Det är en väldigt stor glädje att jobba med så kunniga medarbetare som var och en har lång erfarenhet, Gabriella Persson formgivare, Janne Mellqvist fotograf, och Eva Petrén, stylist. Det har öppnat upp för mig helt nya sätt att skapa bild, hur alla detaljer i bilden samverkar att utrycka det vi tänk. Som röd tråd genom alla bilder ska vi använda blommor av silkespapper.
Jag kan avslöja att min favorit-traditionsbärare, coola Anna Sjöbom, kommer att finnas med som en hjältinna i både foto och text i boken.


Soliga sommarhälsningar,


Eva Rune

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar