tisdag 5 april 2011

Dagens äventyr med hojen


Vilken spännande upplevelse det blev idag! Väl på plats på besiktningen, med silvertejpad hastighetsmätar-vajer men på gott humör: Det första mc-provningsmannen gjorde var att vrida på gashantaget - och dra av gas-vajern! Nu tror ni jag kör en rishög, det tycker inte jag, jag kör en mycket väl omhändertagen veteranhoj. Verkstan, auktoriserad och fantastisk verkstad, har bytt gas-vajer för kanske 4-5 år sedan.

Så besiktningen slutade efter 30 sekunder och jag fick hjälp att fixa högvarv på tomgången så jag kunde köra med kopplingen bort till min mek som inte ligger särskilt långt bort från provningen. Tur i oturen. Skönt att slippa dra av vajern själv mitt under körning. Om det går så kan man hitta nåt positivt med det mesta.

Lunchen idag togs på Rosa Mi, köttbullefiket. Varje stund jag får arbetar jag nu med text. Det är många sånger som ligger i pipe line nu. Och köttbullefiket gav väldigt rätt miljö för Townes van Zandt-sångerna vi ska spela nästa vecka. Pancho and Lefty, samt I'll be here in the morning. Rosa Mi är ett helt otippat mysigt ställe vid Svedenborgsplatsen på Hisingen. De flesta i kundkretsen kommer i hantverksarbetarkläder, byggarbetarkläder, elektriker, snickare. MC-kläder sticker inte ut särskilt mycket, om det nu spelar någon roll.

Så nu är det tomt där hojen ska stå, meken har beställt gasvajer och ska sätta på hastighetsmätarvajer också. De ska verkligen ha en eloge på Kenneths MC, de är riktigt service-minded! Det var via min körskola jag kom i kontakt med dem. Proffsiga, mycket trevliga att ha att göra med. Alltid fullbokade. Men idag fick jag ändå hjälp att byta en trasig baklykta, plus den första vajern som jag silvertejpade fast. Fastän jag inte hade bokat tid. Hade det inte varit för en skruv som satt så hårt att det krävdes specialbehandling, då hade de fixat den där hastighetsvajern också. Det kallar jag service.

Eva

2 kommentarer:

  1. Hej Eva ! Spännande att läsa om dina äventyr med besiktning...jag skall själv genomlida denna prövning på torsdag..Moto Guzzin skall kollas för första gången..jag är lite nervös..

    Lycka till med MC äventyr i sommar,

    // Martin

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja, du kan knappast ha mer otur än mig. Jag är van vid att hojen klarar sina besiktningar galant, så det var en överraskning att gasvajern gick sönder. Det hade aldrig hänt besiktningsmannen förr..... Lycka till på torsdag, din är ju ingen veteranhoj, det kommer att gå finfint!

    SvaraRadera