lördag 9 april 2011

Irmelin i Helsingfors


Jag är så priviligierad som får ut och resa med så sköna brudar som Karin och Maria i Irmelin. Vi har gjort konsert i Helsingfors igår kväll. På Luckan, ett sorts kulturhus mitt i stan. Det gick himla bra och vi hoppas publiken hade lika roligt som vi. Vilket vi också fick höra i kommentarerna efteråt. Scenen var en intim liten teaterscen, med bra scenljus, svarta draperier, som en liten black box men med assymetrisk sittning. Rummet, publiken, stunden gav allt man kunde önska, vi sjöng utan mikrofoner för publiken var så nära oss, och rummet hade bra akustik. Det blir så oerhört nära så, acapella, inga instrument, inga noter eller notställ, ingenting emellan oss och publiken. Några av våra sånger hade vi uruppförande på denna kväll. Efter konserten blev det en härlig stund i hotellbaren med finska vännerna Viveca och Tytti, ett glas rött, finska tapas med renkött och rökt fisk, en massa intressanta samtal om musiken, teatern, livet. Efter en tidig morgon och en lång och innehållsrik dag sov jag som om jag vore medvetslös, ända tills nästa dag.

Idag var det kursdag på Ravintola-huset. Sång och åter sång, nästan en hel dag, med ca 25 deltagare, ett riktigt härligt gäng. Det är något alldeles särskilt att sjunga timme efter timme och bara på gehör, utan noter. Lyssningen skärps, gruppen gjorde stora framsteg med alla dessa svenska sånger som de inte hört förut. Vi jobbade med sväng, flerstämmigt, lätthet i rösten. Tyvärr fick jag avvika från kursen redan idag p gr av att jag måste flyga hem. De andra fortsätter imorgon. Jag kommer att sakna dessa sköna sångare vi just börjat lära känna lite. Vi i Irmelin hoppas få komma tillbaka nästa år!

Önskar god kväll!
Eva

3 kommentarer:

  1. Kul att det gick så bra! Träffade ni Tytti Metsä?

    SvaraRadera
  2. Hej! Tytti Oittinen heter hon. Väldigt trevliga människor, hon och de andra. Vi har haft det riktigt bra!

    SvaraRadera
  3. Ok, trodde det var sångerskan Tytti Metsä som jag studerade tillsammans med vid Sibelius. Kul!!!

    SvaraRadera