söndag 3 april 2011

Premiärtur med hojen

Vilken kväll, vilken energi i luften! Vårfåglar i Lärjeåns dalgång. Ännu inte ett grönt strå på marken, bara fjolårets raggiga grästuvor.

En underbar kvälls-sol. Jag tog en promenad att se till min hoj där den stått på vinterförvaring.

Igår sa hojen ifrån, den kunde INTE tänka sig en premiärtur i fukt och dimma. Det var ju suddigt ute. Inte direkt lockande tyckte hojen, så den blåvägrade och fick åka in i garaget igen. En ny omgång batteriladdning sattes igång över natten. Och så idag, på första försöket drog motorn igång. Nu i ljus vårskymning, då passar det minsann! Vajern till hastighetsmätaren har lossnat, och jag fick trycka in den så gott det gick, men det medförde lite konstiga ljud som jag vill se till imorgon. Vi tog oss iallafall ut på en fin premiärtur, Hondan och jag. Skön känsla att vara igång igen! Dock ringrostig som vanlig, jag alltså, inte hojen. Undrar när jag ska få tid att bara vara ute och köra i lugn och ro. Jag är inte så förtjust i att sticka ut i rusningstrafik det första efter vintern. Jag vill gå en grus-kurs! Ja, det ska jag försöka pricka in. SMC håller grusurs har jag läst.

Tidigare idag har jag sjungit fyra timmar med the Mamas i Stenkullen. Vad roligt att träffa dem! Förutom intensiv sångutlärning och folksångs-coachning även lunchsamtal mellan himmel och jord. Mycket skratt, men också största allvar.
Efter sångkursen jag höll i blev det ett besök i fina Jonsereds fabriker hos min fina vän Cecilia. Vi satt i verkstan där Cecilia producerar ljuskronor, smycken, trådslöjd, finurliga vardagsföremål som gör mig glad, textila små konstverk, kläder, tant-medaljer mm. Det blir vårmarknad så småningom på Jonsereds fabriker och då kan man köpa Cecilias unika skapelser. Återigen, det goda samtalet med mycket skratt och djup. Jag är en väldigt lycklig människa som får vara mitt i allt detta.
Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar