måndag 18 april 2011

Skratt, glädjetårar och jubel på Gala

Folk- och världsmusikgalan 2011 har just gått av stapeln i Göteborg, på Konserthuset. Det var en riktigt kraftfull uppslutning på både artist- och publiksidan, och vi har haft så jublande roligt. 1100 personer i Konserthuset!


Jag har klappat i händerna så mycket att händerna värker. Och jublat och stampat i golvet över alla värdiga pristagare, och över alla underbara artister som spelat mellan prisernas utdelande. När Residans gav sin föreställning (trailer på 7 min) av "Polskans historia i Sverige" fick jag både skratta och njuta av denna underbart fina, rörande och komiska dansföreställning. Ja, jag erkänner, jag har sån där humor, det var roligt att se mina kompisar Anton Schneider, Olov Misgeld, Petter Berndalen m fl komma in på scen som karaktärer ur filmen Torsk på Tallin. Och sen dansa polska i nån sorts galen mötas-separera-koreografi.
Och när årets hederspris delades ut fick jag tårar i ögonen. Märta Ramsten som samlat in visor för Svenskt visarkivs räkning blev årets hederspristagerska. Märta har under årens lopp hjälpt mig så många gånger, med så stor kunskap och kärlek för visorna. Priset för årets traditionsbärare gick till Susanne Rosenberg, min sånglärare under tiden på musikhögskolan, och bandledare för Rosenbergs Sjua där jag sjöng under alla år gruppen existerade. Ja, att få applådera fram Susanne till prispodiet var också en av kvällens absoluta glädjehöjdpunkter.

Lena Adelsohn Liljeroth i klänning av makens återanvända slipsar. I like!

Jag hade äran och nöjet att vara värdinna för kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth och jag tror hon hade en stark och fin upplevelse av mångfalden och spetsen av folk- och världsmusik. Att våra beslutsfattare får uppleva musiken och dansen i levande form är den absolut bästa vägen till ökad kunskap om vad vi håller på med i denna del av kultur-sfären. Lena har också påpekat vikten av synlighet för folk- och världsmusik och det är precis detta RFoD arbetat för ska ske genom att initiera Folk- och världsmusikgala. RFoD är huvudarrangör men givetvis är en mängd olika organisationer och institutioner med som medarrangörer. 34 olika organisationer faktiskt! I år var Kultur i Väst den lokala arrangören, genomföraren, och nästa år blir det Folk- och Världsmusikgala i Malmö, 20-22 april 2012. Alla samverkanspåartners och medarrangörer finns med på galans egen hemsida: www.gala.se
På P2's hemsida finns web-tv och radio för er som vill lyssna och se:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2406

Det blev en hejdundrande efterfest på Parken, en av nattklubbarna på Avenyn. Mycket dans, levande musik, och dj Iris. Jag sov väl ungefär 2 timmar innan det var dags att vakna igen och kasta sig in i nästa uppdrag. RFoDs medlemsmöte. 4 timmars viktiga samtal om föreningens nuläge och framtid.
Kaffe kaffe kaffe, makes the world go around...
Därpå följde en premiär för mig. Hannu Kella, accordeon, och jag har repat under vintern och våren, och vi spelade vår första konsert i Härlanda kyrka kl 18 igår. Ingen rast och ingen ro, det var bara att kasta sig in med full fokus och närvaro i musik från Finland, Åland, Sverige, Estland, Canada, Irland och Ryssland. Jag kan avslöja att jag hade en del sömnbristfrossa vid det här laget. Men varför inte, kan en del människor åka Vasalopp så kan jag göra detta. Hela denna vecka, från måndag morgon till söndag kväll, har varit en lång turné till Stockholm, Uppsala, Stockholm igen, hem och göra hela gala-helgen (seminarier, kringaktiviteter, gala, medlemsmöte) med avslutande söndagskonsert för Hannu och mig.

Igår kväll var det bara att slockna och glida in i dvala. Har sovit nästan 13 timmar eller nåt, och nu är det en ny underbar dag. Hojen ska hämtas och besiktigas, ikväll tar vi det lugnt min dotter och jag. Tack till mormor och morfar som skött om all markservice hemma under denna intensiva helg. Tack till alla som så generöst har hjälpt mig hela denna vecka, vackra själar, vackra människor. Jag fick en cd i Uppsala och jag har lyssnat på Jagjit Singh varje gång jag kännt behov av kraftsamling, tack Essam. Tack RFoDs styrelse, underbart att få vara i samma lag som er! Många bäckar små och stora.....nu ska vi njuta och fortsätta framåt!

Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar