torsdag 24 juni 2010

I min iPod i sommar, Tetra: Hiyya


Tetra: Hiyya. Footprint records 2010.

Tetra är fyra sångerskor i Göteborg, Maria Stellas, Ingrid Brännström, Anna Ottertun och Sanna Källman. De har sjungit tillsammans som grupp sedan 2006. Här kommer deras första cd, Hiyya. Hiyya betyder "hon" efter en dikt av den irakiske poeten Yosuf Nassar, och är en av sångerna på cdn.
Tetras cd Hiyya kommer att spelas många gånger hos mig i sommar, jag är verkligen tagen av musiken. Det är som att jag har saknat denna musik, fast jag inte visste om att den fanns förut. Det bygger på röst och handslagverk, t ex rek, darboka, ramtrummor, bendir, fingercymbaler, haitiska trummor mm. Visst hittar jag några trådar som de plockat upp i annan flerstämmig sång, det låter lite Zap Mama och det låter lite kören Amanda. Men det låter alldeles eget och nytt, det låter Tetra! Här finns sånger från Iran, Grekland, Haiti, Sverige, Danmark, Kurdistan, Irak, Indien, och det speglar alla de traditioner som dessa fyra sångerskor sjunger var och en för sig också. Sanna är djupt förankrad i den haitiska sången, Anna i orientalisk sång, Maria i grekisk sång och Ingrid i svensk och nordisk sång.

Helheten de hittat här är ljuvlig, det är lekfullt och skickligt sammanfogat. Alla fyra är enormt rutinerade musiker med influenser från ensembler som Ale Möller Band, Simbi, Amanda, Sumer etc. Så det finns många rolig infallsvinklar i arrangemangen som alla är gjorda av Tetra själva. Jag uppskattar här just det faktum att det är en liten skicklig ensemble, jag tycker det är så fint när alla röster hörs, när de små detaljerna tillåts märkas.
Det är bara att buga och bocka för en så fin debut-cd.

Eva Rune

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar