fredag 18 juni 2010

Gamla Elverket i Falun


Falun har en pärla i Gamla Elverket. Bilden är från entrén och jag ville få med den fina bilen också. Levande musik i strid ström, stort program under hela året. En studio för inspelningar. Tolv gånger om året görs serien Rotvälta, folk- världs- och rootsmusik. Roligt att Falun har en sådan scen! Igår besökte jag Falu Kommun tillsammans med Tommy och Robert från Gamla Elverket. Vi klargjorde systemet med statligt arrangörsstöd som fär folk- och världsmusikarrangörer fördelas av RFoD. Som ordförande i RFoD vill jag gärna hjälpa till att stötta de arrangörer som vill driva en verksamhet med professionella musiker. Vi hade ett positivt möte med Brigitta Hellström från Falu Kommun. Nu hoppas vi på en stark utveckling inför hösten!

Jag hade glädjen att spela konsert där i våras och upptäckte då hur fint de byggt upp hela stället. Jag får en go känsla av att här finns utrymme för alla och för konstnärlig kreativitet med långt mycket djupare kvalitet än vad som bjuds på de flesta ställen. Personliga utryck från det innersta, från hjärtat.

Scenen har teknik för ljud och ljus som går utöver mina förväntningar. Längs turnévägarna i hela Sverige hinner man se det ena och det andra, och det är inte ofta det är så fint utrustat med teknik som här på Gamla Elverket.

Granne med Gamla Elverket ligger Gyllners damfrisering. Frissan har en gång i tiden drivits av min morfars mor. En stark kvinna på många vis, en spännande person i släkten.

Ikväll går solen ner över sjön vid Borton Sjön.
Kram,
Eva

1 kommentar:

  1. Låter jättebra det där. Jag har pratat med Tommy om att ha en provapå kedje- och cirkeldans i samband med en Rotvältakväll i höst. Spännande. Skön atmosfär o god energi. Jag dansar mest tango där annars. Kramar

    SvaraRadera