måndag 7 juni 2010

Två KUR-ansökningar i år


Livet är härligt, en isglass vid busstationen i Hällefors.

Så var det gjort. Idag är on-line ansökningar för mina två mest aktiva musikverksamheter på hemmaplan inskickad till KUR, Statens Kulturråd. Dup Eva Rune och Mattias Pèrez, duo Eva Rune och Mikael Godée. Jag är så nöjd att det är gjort, för det har legat över mig sedan slutet av april. Det tar tid att göra en gedigen verksamhetsplan inklusive budget och jag har lagt ner åtskilligt med tid på detta. Ofta med en molande känsla att det tär på ens självförtroende. Det känns utelämnande att peta in sina konstnärliga drömmar i små boxar och sätta siffror på allt. Det finns en oro att inte förstå blanketterna. För den exakta verksamhetsplanen för 2011 är förstås inte skriven i sten ännu. I mitt yrke sker många saker genom att man griper tillfället när det kommer.

För att klara detta omfattande administrativa jobb har jag varit tvungen att kroppsarbeta. När jag målat verandan så har jag kunnat tänka bättre. Det låser sig annars om jag bara sitter framför en dator långa stunder i sträck. Nu är även verandan snart klar. Idag målades sista strykningen på de blå bräderna, under tak och med ljudet av sommarregn. Jag har dragit bort maskeringstejp. Imorgon ska de blå bräderna skruvas på plats igen. P gr av regnet idag kunde jag inte slutföra den vita målningen på räcken runtom, de var för blöta.

Det känns givetvis väldigt bra också att ha en så tydlig plan för vad vi vill göra. Så även om inte Kulturrådet beviljar oss stöd för våra omkostnader så har vi ändå en tydlig målsättning nu. När det ska ske, var det ska ske, och vad som ska utvecklas i vår musik. Våra samarbetspartners, våra gästsamarbeten med andra musiker. Det är himla häftigt att se allt detta dokumenterat.

Konstigt nog så kan jag inte riktigt släppa stressen och bara njuta. Det krävs nog lite sommar och semester för det. Det blev inte läge att sticka iväg och dansa ikväll, det brukar annars vara ett garanterat släppa-loss/lycko-piller.
Efter regn kommer sol, så var det va?


Imorgon blir det bra tillfälle att fira igen, farmor fyller år! Det blir hoj-åkning hela eftermiddagen tror jag, div ärenden. Först till tandläkaren, och sen äta tårta. Tur det inte var tvärt om. Som belöning till mig själv efter detta långa skrivarbete med Kulturrådet så ska jag gå till Dansbutiken och unna mig något nytt till sommarens alla danser. Herräng inte minst.

Nu ska jag försöka återhämta mig. Finna tillbaka till energi och så. Det tar på krafterna på ett alldeles särskilt sätt att djupdyka i administration.

Önskar fin kväll.
Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar