måndag 9 augusti 2010

Mina drömmars Café Mejeriet

Jag har ett favorit-vattenhål på Öland.
Där mina drömmar får näring.

Lite söder om Ölandsbron ligger Vickleby, byn där man finner både Capellagården och Café Mejeriet. För flera år sedan spelade jag konsert med gruppen Alruna på just Café Mejeriet, och jag minns dessa sommarkvällskonserter med ett särskilt skimmer. Arabisk luta, dala-koraler, cello och slagverk. I en helt unik restaurangmiljö som är en blandning av ett litet svenskt gammalt mejeri och en saga ur tusen och en natt. För att precisera ska jag säga att de östliga influenserna i Café Mejeriet är närmast grekiska.
Café Mejeriet lagar underbar mat, har fullständiga rättigheter, och till efterrätt finns en smarrig lista över glasskompositioner. Efter våra konserter satt vi länge i sommarnatten och njöt av mat och vin man inte kan glömma. Ett romantiskt ställe, en liten restaurang att sitta länge på.
Kaffekoppar i guld, antikfynd plockade med fingertoppskänsla. Nedan den lilla dammen med mosaik i det omgjorda mejeriets gamla kylrum. Där kan man nu sitta med sitt (goda!) kaffe och njuta av glassmenyn, ute under bar himmel med endast några kulörta glödlampor som hänger i slingor.


På Capellagården anordnas kurser i konsthantverk. Det är så vacker miljö, jag blev så foto-sugen. Man ser skönhet överallt.



Önskar en skön kväll!
Eva

1 kommentar:

  1. Haft fina upplevelser på Öland, dina bilder väcker minnen. Jag blir sugen på att åka dit.

    SvaraRadera