fredag 6 augusti 2010

OS i Hiroshima och Nagasaki?

Så här fint blev det i Vasaparken idag. efter en regnig förmiddag klarnade himlen upp. Det är en glädje att få möta såväl unga som gamla fredskämpar. Jag har fått lära mig intressanta saker, vid kaffestunden satt jag med Gunnar Westberg, Svenska läkare mot kärnvapen. Han har besökt Hiroshima två gånger och haft inblick i Japansk kultur under många år. Han berättade att Hiroshima tillsammans med Nagasaki ansöker om att få bli värdar för OS. Detta är i sig väldigt positivt för de båda städernas självkänsla. De vill bygga framtidstro och stolthet i sina städer igen. Flera olika faktorer har genom åren hindrat en positiv självkänsla tidigare, och detta låter väldigt fint för framtiden. Bara satsningen mot OS gör god verkan.
Jazzmusiker för fred och jag spelade en låt tillsammans, en Carter Family låt om att inte tappa bort ljuset ens i de mörkaste stunder. "Sunshine in the shadows".

There is sunshine in the shadows,
there is sunshine in the rain.
There is sunshine in our sorrows
when our hearts are filled with pain.

There is sunshine when we're burdened
there is sunshine when we pray,
there is sunshine, heavenly sunshine,
blessed sunshine all the way.


Och ett litet sidospår.....

Jag kom visst 10 min för tidigt in till Vasaplatsen. Och så lyckades jag med bedriften att köpa ett par ekologiska skor som doftar hallonsnören. Chipie Shoes. Det är en helt fantastisk känsla att öppna skokartongen och det doftar godis.

Ja, tänk vad det finns saker man behöver....


Godaste kvällen önskar
Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar