måndag 30 augusti 2010

Augustifest med vandring



Livet är för kort för att inte unna sig en fest. Så sa min kloka frisör.
I lördags drog vi ihop vännerna för att fira min 40-årsfödelsedag. Det blev precis så underbart Tove-Janssonskt som jag önskade mig.

Augustifest, sensommartid, en aning om hög klar luft. Vi började med skogsvandring ett gäng på 10 pers.
Jag ska erkänna att det var lite tight att få ihop allt till kl 14, att vara klar då med alla förberedelser. Det var ett fnattande med både kaffe och färknäpp och godsaker till skogsturen. Och ännu mer inför kvällens buffé och ytterligare ett gäng festdeltagare. Dotter med sin gudmor gjorde stordåd med dukning och rolig dekor. Hinna duscha? Jag ska erkänna att det blev en raggardusch denna gång, men det var det värt. Dofta skog, javisst!

Sol, spännande moln på himlen och åskknallar. Ett augustiväder som kittlar. En sommardag med viss dramatik väntande runt hörnet. Men vi fick sol hela vägen runt Stentjärn, fastän det ösregnade i Partille. Vi satt med kaffet på en klipphäll och tittade roat på ett gäng ungdomar i kanadensare. Under en vandring finns en sorts lugn och ro att prata med många, det är ett säkert sätt att hinna lära känna varann lite mer på djupet. Mycket bra start på dagen.

Det var fantastiskt härligt att uppleva kvällens fest också, vänner från olika håll och kanter fick mötas, jag fick återse kära vänner som jag inte sett på ett tag. Ja, vi åt och drack och hade det skönt. Det stora är att se alla dessa underbara personer i samma rum och inse att livet har varit så gott mot mig att jag fått möta dem alla och bli vän med dem. Det är nog det viktigaste av allt.

"Aldrig hade man festat så kraftigt i mumindalen! Oh ljuvlighet, att när man ätit upp allt, druckit ur allt, talat om allt och dansat sina ben trötta gå hem i den tysta timmen före soluppgången för att sova."
Tove Jansson

(en av mina idoler)

Önskar en god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar