torsdag 2 september 2010

Vår cd fick högsta betyg i recension i DN

Finns att köpa direkt av mig, 80 kr plus porto. Maila gärna, info(at)evarune.se

Martin Nyström på DN har gett oss högsta betyg i sin recension:

Gunnar Eriksson, Eva Rune och Götebogs kammarkör: ”Så vill jag sjunga”
Publicerat 2010-09-01 Det börjar med ett bländande ljus: en majsol och en vårluft som är så rusig att man tappar andan. Men snart skymmer det, extasen byts till en längtan och känslan byter fokus från det man har till det man mist. ”Så vill jag sjunga min sång för dig, som om du min egen vore” sjunger Eva Rune med en elegisk ton som både tröstar och river upp. Det här albumet är körledaren Gunnar Erikssons största stund på skiva. Där han med sina unika körarrangemang skapar hisnan­de överfarter mellan folkvisa, koraler, medeltid, renässans, barock och modernism. Här kan en latinsk djäknesång alstra en svensk psalm, ett mustigt skillingtryck blandas med en himmelsk medeltida polyfoni och ett senmodernistiskt flöjtsolo leda känslan i ett urnordiskt vemod. Här förenas också till slut ”Byssan lull” med den sene Bach som vore den en vaggvisa som sjöng hela kosmos till ro.

Martin Nyström

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar