torsdag 30 september 2010

Resa till Enviken, Dalarna

Morgondimmor över förortens höghus, Göteborg vaknar och på buss och spårvagn sitter alla som ska till jobb och skola. Frost i gräset. Det kommer att bli en solig höstdag. Med ryggsäck och rullväska drar jag till Dalarna. Lilla huset väntar, höstjobb i trädgården och eld i kakelugnen.
Det fantastiska med Enviken är grannarna och vännerna. Jag behövde bara hinta om att jag behövde hjälp att slå ängen så har ett gäng starka karlar ryckt ut med röjsågar med trekantsklinga. Vilken byalagskänsla! Säg när något liknande skulle inträffa i storstan? Jag vill lära mig slå med lie men det är lite sent på säsongen. Och enligt experten Egon är ängen alldeles för blöt, tätvuxen och slyig för att jag skulle klara den själv. Så jag ska ta mig an uppgiften att räfsa ihop och lägga på lämplig plats.
Imorgon ska jag träffa ledningen vid Falu Gruva. Jag har ett väldigt spännande samarbete på gång med norska musiker i Röros i möte med mig och Mattias Pèrez. Nu hoppas jag få gehör för detta. Jag låter det mesta vara osagt än så länge, det känns för tidigt att sia om vad som kommer att bli resultatet på dessa visioner.

Jag önskar er en vacker och bra höstdag!

2 kommentarer:

  1. Hej Eva!

    Tack för din fina blogg, jag läser den alltid. Du är en inspiration för mig:) Jag har just återvänt från Hancock i Michigan och fått träffa en massa mänskor som har rötter i Finland. Många finnar arbetade i gruvorna på Copper island i tiderna, fick besöka Quincy Mine, jätte spännande och intressant. Blev intresserad av att gräva fram visor av amerikafinnarna där. Kanske jag hitar gruvsånger också.

    Ha det bra.

    SvaraRadera
  2. Det låter jätteintressant! Det finns många spännande gruvarbetarsånger i USA, så det finns säkert goda möjligheter att hitta något. Amerikafinnarna har jag inte kommit i kontakt med så mycket, men det finns förstås mycket att utforska. Vad roligt att du läser min blogg, och att kan ge dig något, sånt är en fantastisk inspiration för mig. Mvh, Eva

    SvaraRadera