tisdag 14 september 2010

Mycket på gång

Oj oj, det har verkligen varit mycket som händer på en gång. Igår blev det helt klart att jag inte ska åka till Irak. Jag hade en inbjudan och ganska långt framskriden planering att delta i två internationella festivaler där. Ett stort äventyr. Men ju mer vi fick inblick i det rådande säkerhetsläget så har det blivit för starka skäl att inte åka. I mitt fall ska jag i nuläget prioritera familjen. De två andra medmusikerna som skulle följa med fick också tänka till ordentligt efter starka kritiska åsikter från familjen. Men det är helt klart ett mycket intressant perspektiv som öppnar sig. Krigsdrabbade länder ska givetvis få starta en stabiliserande process och kunna erbjuda levande musik från omvärlden. Jag hade gärna ställt upp på det men inte till vilket pris som helst. Nu är det fortfarande många musiker som kommer att åka till Zeriab Festival och Babylon International Festival, och kanske kommer jag att undra i efterhand om jag missade en fantastisk changs att se och uppleva en helt annan kultur. De irakier som jag haft kontakt med i både Sverige och Danmark har varit mycket trevliga och seriösa kontakter, som jag hoppas jag kan fortsätta kontakten med även sedan vi valde att tacka nej till festivalerna i nuläget.

Idag packar jag väskan för kaffe i naturen. Jag ska uppleva hösten på fjället, i flera dagar, min 40års-fjällvandring. Tack alla, släkt och vänner, som stöttade denna resa. Det ska bli underbart! Det blir Ramundberget, Funäsdalen! Återkommer med bilder.

Om man inte vill gå ut i regnrusket så kan jag rekommendera att uppleva naturen på Universeum i Göteborg. Fantastiska akvarier, kräldjur, regnskog med fritt gående grodor, fritt flygande fåglar, fritt klängande apor. Sen finns hela experimentsidan av Universeum där man kan lära sig massor av kul. Utställningarna växlar, det kan vara rymden, laserteknik, kriminalogi, väderprognoser och allt möjligt spännande.

Kram,
Eva


2 kommentarer:

  1. Alltid inspirerande att läsa dina inlägg. Familjen framför allt, det kan ingen argumentera emot.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är viktigt med familjen nu. Det har blivit mycket förändring under september månad. Så mycket att jag verkligen måste vara hemma med min dotter lite extra och avstå Irak. Jag måste nog skriva om detta så småningom på bloggen. Allt är lite nytt just nu.

    SvaraRadera