tisdag 21 september 2010

Vidder och fjäll

På måndagsmorgonen kom vi tillbaka till Göteborg med nattåg. Från en fantastisk fjällresa i bästa höst-tid. Ramundberget i Funäsdalen, det kan jag varmt rekommendera. Nära till fjället, enkelt att komma ut. Vi gjorde dagsturer åt lite olika håll, och jag gick en hel del för mig själv. Skönt att tänka i klar luft.
Luften och stillheten.
Jag har burit min Haglöfs, ryggsäcken som jag hade när jag var 20 år. Det var som att hitta ett inre/yngre skikt av sig själv.
Ripbär i höstfärger vid Blixgruvan och Glimtjärn.
Mittåkläppen som jag gjorde en topptur till. Så vackert med sol, regn och solregn. Med lätt packning och lätta steg. Fast mot slutet var det lite svettigt ska jag erkänna. Tre timmar tog det från utgångspunkten där vid Ljusnan och att komma upp på toppen på Mittåkläppen.

Mitt uppe på Mittåkläppen, 1212 m.ö.h:

Därefter en belöning med kaffe och fika på lä-sidan av Mittåkläppen. Men den finaste utsikt man kan tänka. Ibland lite regn, ibland sol, och med berg efter berg som tonade bort i fjärran.

Favorit: gott knäcke med smör på.

Klara höstfärger.

Skarsfjället med nysnö, söndag morgon.
Ljusnan.
Jag har fått ny energi av att vara i fjällen. Nu vill jag ha fler turer, nära eller långt bort. Jag började med en tur till dansen ikväll. Så nu ska mina trötta ben få vila, efter både vandring och lindy.
Sov gott!
Eva

2 kommentarer:

  1. Vilka fantastiska höstbilder! Får lite hemlängtan av att se dem, men hittar samtidigt också tillbaka till vandra-i-fjällen-lugnet...

    SvaraRadera
  2. Fjällen i september kommer att bli en återkommande favorit, det är jag nästan helt säker på. Och dagar med lingonplock i Övertänger, mm, det vill jag göra också! Ha det så bra i Cambridge!

    SvaraRadera