söndag 22 augusti 2010

Skönhet och återvinning

Redan innan öppningsdags på det svenska folknöjet ringlade köerna långa. Lördagsloppis. Jag cyklade till närmaste ställe, Reningsborg och var där lagom till öppningsdags.

Nyfunna vänner är något jag värdesätter högt.
Flera fina möten denna lördag. Ingen dag är en vanlig dag.
Den vackra damen med hatt-passionen stod återigen framför mig och vi pratade om att kunna se skönheten runt sig, där man kanske minst väntar att finna den. Jag drack kaffe med vännerna som delar så många intressen med oss: musik, återvinning, fred, lego, handarbete, fotboll. Livet är spännande.

Och då fick jag veta att jordens resurser för år 2010 var förbrukade just igår. Så nu är det återvinning som gäller fram till årsskiftet....

Jag visste att jag skulle handla mycket denna dag. Och det känns helt ok när man vet att man ingår i det sköna kretsloppet av återbruk. Och att mina pengar också går till välgörande ändamål.
Dagens viktigaste var att hitta små, pyttesmå, glas och koppar att servera chokladmousse och pannacotta i. Det finns verkligen mycket att välja på när man kan tänka sig hitta enstaka udda pjäser ur serviser som för länge sedan blivit okompletta. Det får gärna vara färgat glas också. Det tycker jag är vackert. Sotat glas, grönt glas, blått glas eller kanske vinrött. Souvernir-kaffekoppar med guldiga handtag går bra.

Givetvis hittar man saker man inte visst man behövde. En gymnastikpåse (för dansskorna) från 50-talet, en blå underbar kaffekanna i emalj, 4 vackra klädgalgar etc. Man måste ju hänga sina älsklingskläder på en vacker galge av skönt material. Gärna såna galgar som är klädda i handvirkat eller 50-tals plastremsor.
Till dottern hittade jag handledsskydd och knäskydd för en struntsumma. Hon har just börjat åka inlines.
Jag fyndade en handgjord soffkudde som gör mig glad av att se färgerna.







Önskar en skön söndag!
Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar