måndag 23 augusti 2010

Ny kamera och lite mac-filosofi

Jag är glad ägare till en ny kamera! En Panasonic med Leica-objektiv. Den är så fin, och nu ska det bli roligt att utveckla fotograferandet ytterligare.
När jag läste instruktionshäftet som medföljde upptäckte jag att programet som rekommenderas för bildbehandling i dator till denna Panasonic kamera endast gick att använda i PC. Nåväl, jag skrev till Panasonic support och frågade hur jag som mac-användare skulle göra. Hm, svaret jag fick var att det inte finns såna mac-anpassade program. Idag fick jag svar från min egen privata mac-support. iPhoto som är macs eget fotoprogramvara som är medföljande alla macar, kan hantera bilder från alla kameror, så jag skulle bara strunta i den dumma supporten på Panasonic. De är bara avundsjuka på att mac har så bra fotoprogram.

Så jag testade att helt enkelt koppla ihop min nya kamera och min mac, och si! Allt flöt på som om dessa två aldrig hade gjort annat än föra över bilder. det gick alldeles utmärkt. Resultatet syns här nedan. Två bilder från vår tur med Paddan i förra veckan. Leka turist i egen stad, något vi gör varje sommar.

Snart ska jag iväg och dansa balboa!
Mvh, Eva


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar