tisdag 22 mars 2011

Mera dragspel



Regis Gisavo från Madagaskar.
Idag har jag behövt lyssna på afrikansk musik när jag åkt spårvagn, och detta dök upp ur mina gömmor. Det finns en underbar cd som heter Stories from the sea, med Regis Gisavo (dragspelare från Madagaskar), Louis Mhlanga (gitarrist från Sydafrika) och David Mirandon (trumset). På denna cd finns låten Tsyka Holy, som här verkar vara i en live-version från youtube. Louis Mhlanga har jag haft glädjen att träffa i Johannesburg och han gjorde ett studioinhopp när Paul Hanmer och jag spelade in vår musik.

Ja, mycket fint dragspel har det blivit idag, inte bara på spårvagnen. Jag har repat med dragspelaren Hannu Kella från Tsuumi Sound System, Finland. Hannu har enormt mycket musik i sinnet. Vi ska spela vår första konsert den 17 april, i Härlanda kyrka i Göteborg.

So long!
Eva

3 kommentarer:

  1. Kul! Jag håller med att det ska vara mera dragspel eller snarare sagt accordeon! Vi kanske kan göra något ihop du och Hannu och jag och Karin. Vi har startat en duo som heter ToKfolk. BTW jag träffade en barndomskompis till dig hos våra goda vänner. En man vems namn jag nu har glömt men han känner dig mycket väl :-)

    SvaraRadera
  2. Oh vad roligt, du och Karin och vi. Det få vi utforska. Vem är denna barndomsvännen? Nu blev jag nyfiken!

    SvaraRadera
  3. Om jag inte kommer ihåg helt fel så heter han troligtvis Jesper? Kan det vara någon som du känner? Han frågade sådär försiktigt i fall jag känner dig när det kom ut att jag är folkmusiker :-)

    SvaraRadera