onsdag 2 mars 2011

"My favourite song is the one I'm singing"



I lördags ledde jag en sångträff för Sensus kursledare och körsångare från Oskar Fredriks församling. Det blev en så härlig dag, och mycket beroende på ett riktigt fint samarbete med Helen Forsman från Sensus som med van hand satte ramarna för dagen. Inledningsvis möttes deltagarna av tända ljus och musik, det var välkomnande både personligt och i rummets inredning.
Deltagarna fick prova tre sånger i Sacred Harp tradition: Idumea, Wondrous love och Africa. Vi satt i kvadratisk formation och sjöng bara för varandra och oss själva, så som traditionen är. Den fyrstämmiga sången görs helt utan inblandning av instrument, och det är uppmuntrat att sjunga ut för full hals. Den vanliga indelningen i sopran, alt, tenor och bas existerar men luckras upp då det oktaveras i stämmorna och både herrar och damer kan vara i samma stämma på detta vis. Det blir också en fylligare samklang av detta.
Efter dagens slut var det flera personer som undrade hur och var och när man kunde få delta i denna typ av sång. Vad roligt! Någon utryckte att hon kände sig boostad av upplevelsen, någon annan sa att det var en stark upplevelse som gick rakt in. Jo, det känner jag igen, då när jag var med i somras 4 juli i Massachusetts. Och likaså denna dag, jag njuter lika mycket själv av dessa sånger närhelst jag får tillfälle att sjunga dem tillsammans med andra sångare. Det påverkar oss helt klart att befinna oss i mitten av högvolyms acapella sång, i ett surroundljud.

"My favourite song is the one I'm singing"

Sensus Helen Forsman och jag håller kontakten om en uppföljare till denna dag. Det vore väldigt roligt, vi ska bara hitta en lämplig tidpunkt för en ny omgång.

Önskar skön kväll!
Eva

3 kommentarer:

  1. Härliga nyheter, hela tiden nya arenor för dig, jag gläder mig!
    Kram o ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Ja, Sacred Harp Singing var en stark känsla av samhörighet och en slags sångens innersta väsen. Hoppas det kommer till Göteborg igen, då är jag gjuten som medverkande. Och tack Eva för riktigt fin ledning!

    Mats

    SvaraRadera
  3. Ja, det blir mer i Göteborg, i höst. Vi ses då! Tack för dina ord, det gör mig väldigt glad att höra. Eva

    SvaraRadera