fredag 22 oktober 2010

Alexanderteknik bra för musiker



Här är min lärare i Alexanderteknik, Barbro Olsson i Göteborg. Jag har gått hos henne i ett par år, men numera mest repetitionslektioner inför skivinspelningar eller större konsertjobb. I början gick jag ganska ofta för att bygga upp en rejäl erfarenhetsgrund inom Alexandertekniken. Jag tycker att jag verkligen fått goda verktyg att förstå hur balansen och kroppens egna goda koordinationer fungerar, och det motverkar spänningar och vanor som inte gynnar sången eller vardagslivet. Att återuppta yoga efter att ha studerat Alexandertekniken var en sån aha-upplevelse och glädje.
Som musiker har jag stor glädje i att kunna en del Alexanderteknik. Och jag tror det tar hela livet att vidareutveckla det.

Önskar skön fredag!

Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar