måndag 25 oktober 2010

Sacred Harp för första gången i Sverige?



Igår var vi 16 personer som träffades hemma hos familjen Brynnel i deras underbart vackra hus. I musikrummet har de havsutsikt som ett panorama!
Jag lärde ut ett par sånger ur den amerikanska sångtraditionen Sacred Harp, eller Shape note songs, även kallad. Det växte fram på landsbyggden i små kyrkor utan orgel. Psalmböckerna innhöll fyrstämmiga sånger som enligt en pedagogisk modell med olikformade noter skulle vara lätt att lära även för den oskolade. Det är stark sång, som en vägg av ljud. Alla sjunger för full hals, och i ganska kärva arrangemang. Resultatet är förunderligt gripande. Jag upplevde detta i USA i somras och sitta mitt i och höra deras sång satte definitivt igång tårkanalerna.

Nu ska jag strax träffa Gunnar och Ahmad och planera adventskonsert. Folkliga koraler och oud, mm, ett härligt möte som vi spann mycket på under den gamla goda Alruna-tiden.

Önskar en vacker dag!
Eva

Idumea: "And am I born to die".

2 kommentarer:

  1. Fantastisk film och sång!

    Jag får lite samma känsla som under gudstjänsten i Bloemfontain, Sydafrika, och sången där. Stämsången är visserligen på gehör men kraftfullheten o engagemanget berör in i märgen.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är något särskilt med sångare som verkligen sjunger på, shout out loud. I de sammanhang där det krävs.

    SvaraRadera