söndag 16 maj 2010

Glada efter fint gig


Så här glada var vi idag efter spelningen i Flatås. Vid första anblicken såg huset inte så inspirerande ut. Men det visade sig vara den goaste publik vi haft i hela veckan med så fina lyssnare. Det är kanske inte rätt att jämföra för jag tror att vi gör gott även för dem som inte visar så mycket gensvar. Men det är klart att man blir mer inspirerad själv när publiken visar och säger att de är glada att vi är där. Personalen var också väldigt trevlig. Åh så skönt att få avsluta veckan med detta, de gillade verkligen att vi kom dit och det känns så bra att ha fått spela för dem som är för gamla för att kunna ta sig ut till musiklivet i stan. Så här inspirerande miljö kan det vara, men man ska aldrig döma efter utsidan. När man är ute i Speldagskonceptet och spelar på äldreboenden får man uppleva mycket!

I dagens konsert flikade vi in Bröllopet i Flängan, en av Svarta Maskens (Anna Myrberg) sånger. Det var roligt!

När jag reste från Angered till dagens gig mötte jag denna vackra kvinna. Eftersom jag är intresserad av fina hattar bad jag att få ta en bild. Dagens queen of Angered!


Igår var jag bjuden att närvara vid Folkdansringens 90-årsjubileum! De firar 90 år som organisation, och som någon så fint sa så skulle vi inte vara där vi är idag om inte våra folkmusikorganisationer funnits med sin långa historia. Eftersom RFoD har ett gemensamt förflutet och ett ännu mer gemensamt samarbete i nutiden så var det fint att få uppvakta, dela deras glädje och fest. Folkdansringen passade också på att fira Vivi Nilsson, en levande legend i Göteborgs folkmusikliv.

Om ni har sett folkdräktsfolket på Göteborgs gator under helgen så har ni sett deltagare i Riksjubel, Folkdansringens 90-årsfirande.
En gång i tiden var RFoD en utbrytargrupp ur Folkdansringen men nuförtiden gör vi gemensam sak i många frågor. Allra tydligast sker det kanske i det omfattande arbetet att skriva en handlingsplan för vår genre, ett helhetsgrepp för framtida strategi. Jag är med på handlingsplans-möten i den inre arbetsgruppen, så ofta jag kan.

Sena kvällen här kommer att gå åt till att slutföra en rapport över kulturrådsstöd som Mattias Pèrez och jag fick till vår duos verksamhet år 2009. Det är så skönt att slutföra blanketter! Men jag är inte där ännu, någon eller några timmar till bara. Det ska postas imorgon. Det var ganska synd om många musiker och mig också, och kulturrådet, då deras online-rapportering kraschade för någon vecka sen. Allt arbete med rapporten försvann. Men jag hade som tur var en pdf av mitt påbörjade rapporteringsarbete. Jag måste erkänna att blankett-jobb är inte min favoritsysselsättning på kvällarna. Men jag är glad att jag får ägna dagarna åt att vara ute och spela, det jag helst vill göra!

Nu tillbaka till KUR-rapporten.

Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar