söndag 2 maj 2010

Trackways of the wind


Idag har jag hämtat ut två stora brev i servicebutiken, för stora att bäras ut till brevlådan. De innehåller partitur till ett nyskrivet verk, Trackways of the wind. Text av den samiske multikonstnären Nils Aslak Valkeapää, 1943-2001. Musiken är skriven av min gode vän Paul Hanmer, pianist och kompositör i Johannesburg, Sydafrika. Han påbörjade Trackways of the wind hösten 2007 när han var stipendiat i Visby på International Centre for Composers.
Sättningen är rätt unik. Det blir en utmaning att få fram så många klarinettister!
Förutom mig på sång och Jonas Sjöblom på slagverk är det
3 klarinetter
tenorklarinett
basklarinett
kontrabasklarinett
harpa
stråkkvartett
kontrabas
pukor

Nu börjar en stor utmaning, att försöka hitta ett forum att få detta uruppfört i. Är det någon som har idéer? Alla tips och all hjälp tas tacksamt emot. Nästa år på Göteborg Art Sounds festival kanske? www.gas-festival.com

Nils-Aslak Valkeapää, han är helt underbar. Hans poesi, hans musik. Det händer ofta att jag drömmer om fjällvärlden i norr, och jag har även mött Nils-Aslak i mina drömmar. Jag kan inte vänta tills jag får sjunga detta. Jag har läst hans lyrik i snart 20 år, och lyssnat på honom live i Kautokeino år 2001. Den konserten är en av mitt livs största händelser. Det ska jag berätta om vid ett lämpligt tillfälle.

Paul Hanmer är en inspiratör och god vän. Hans partitur är helt handskrivna med mycket vacker handstil. Jag har pärmar fulla hemma med hans långa handskrivna brev. Det är en mycket viktig vänskap fastän det är så långt emellan.

Nu ska jag snart gå till cafévagnen på X2000 och ta en kopp te. Det skymmer utanför på schlätta.

Kram,
Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar