söndag 25 april 2010

Dans, underbara dans! The snuff grinders


Lördag 24 april.

Dans! Jag ääälskar dans!

På Stallet Folk och Världsmusik var det knökfullt med streetdansare som hade battle och jammin. Äntligen har jag fått se detta själv. I Angered har jag sett affischer för det många gånger men aldrig kommit iväg på nån battle. Vilken skön stämning! Unga jätteskickliga och fina dansare tävlade och stöttade varandra, killar och tjejer.




Kl 19 var det dans i världsklass med Frikar Dancecompany från Norge, nu i föreställningen The snuff grinders.
Jag klappade i händerna en halvtimme i sträck, publiken gav dansarna allt och det var nästan läge att skrika och svimma. Streetdansare, capoeira och norska laus-dansare, dvs halling och improviserad solodans som finns i norsk folkdans. Mycket akro är det, och jag ryser vid tanken hur stor skaderisken är. Knän och ledband.....och dessa dansare gör akron som är för mig helt obegripliga. Det är bara män på scen. Och de dansar med en sån coolhet och skön stolthet, fjärran från överspända fåniga föreställningar typ Ladies Night. Vi var nog många tjejer i publiken som verkligen njöt att få uppleva all denna dans med så mycket manlighet i.





Dessutom fick vi se Ill Abilities Crew, samt Tommy Molitor. Underbara dansare som alla fyra gjort sina respektive handikapp till en tillgång i dansen. Fantastiskt bra! Stort artisteri, stående ovationer!



Ill Abilities från youtube:



Senare under kvällen fick jag lyssna och dansa till GUF på Stallet. Finfint! Tack!
Glad i hjärtat av så mycket dans!
Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar