lördag 10 april 2010

Tåget mitt andra hem?


En strålande solig morgon i Göteborg. Jag har läst tidningen och ätit frukost på centralen i Gbg. Morgonen är vacker, människorna är vackra.

Krokusarna sträcker sig som paraboler mot solen.

Nu gungar X2000 fram över västgötaslätten och jag skulle kunna försöka sova och ta igen lite sömn. Men det finns så mycket spännande som jag vill göra. Jag summerar tankarna efter gårdagens sångmöte i Skövde och vill dela med mig av en trailer för dokumentär om Sacred Harp, sångstilen som finns kring flerstämmiga acapella psalmer på den amerikanska landsbygden. Tidig musik som överlevt utanför institutionerna. Den sjungs ofta med mycket kraft, de som upplevt detta säger att det är som att möta en vägg av ljud, en vägg av sång.



Under gårdagens kurs i Skövde lärde jag ut en av mina favoriter ur Sacred Harp:
Now shall my inward joys arise
and burst into a song.
Allmighty love inspires my heart
and pleasure tunes my tounge.

Idag ska jag lära ut gruvarbetarsånger. Den tunga industrins folkmusik. I mitt bakhuvud hör jag alla möjliga olika röster som jag funnit på youtube kring de senaste kolgruveolyckorna i USA och i Kina. Den av lycka gråtande räddningsarbetaren som upprepar. -" det var inte förgäves, det var inte förgäves. En annan räddningsarbetare som berättar om hur det var att vara först på plats och finna de instängda efter mer än en veckas räddningsarbete, hur de såg små ljuspunkter från de försvunna som signalerade. Jag hör också hur beslutsfattare lirkar med vackra ord men egentligen inte tar på sig ansvaret att ekonomisk vinning faktiskt går före människors säkerhet och liv. Upper Big Bransch Mine i Montcoal, Massey Energy, West Virginia, har under det senaste året haft 641 anmälningar om brist i säkerhet och mindre olyckshändelser. 29 gruvarbetare miste livet i en explosion för en dryg vecka sedan i deras gruva. En intervju med en av deras gruvarbetare är en intressant inblick i hur lite medvetenhet och utbildning i säkerhetsfrågor som gruvarbetarna själva har. Eller så har det skickat fram en gruvarbetare som inte tillåts säga något som skulle skada företagets rykte. Här är en sång av en förmodad gruvarbetare i West Virginia som kämpar för att staten West Va ska behålla sina jobb inom gruvindustrin. En mycket stolt sång.

Jeff Furrow from West Virginia sings about coal mining:
Where's your pride?


Alla dessa olika röster. Det är så intressant, så intressant. hur vi människor kan hantera de existensiella frågorna kring liv och död och arbete, om jobb och välfärd. Om det självklara att vi ska konsumera elektricitet. Om hjälteinsatser. Om familjefäder som ger sitt liv för att försörja sin familj. Om vanliga människor. ja, det är så intressant, jag tröttnar aldrig på att försöka kartlägga detta.

Sköt om er denna vackra vårdag!
Eva

1 kommentar:

  1. http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=52630507

    Sköt om dig med !

    SvaraRadera