tisdag 13 april 2010

King Coal i West Virginia

Nu är detta ett inlägg som innehåller både och, något av ekonomiska kalkyler kring ggruvor, säkerhet, mänsklig insats, och så den helt hjärtegripande mänskliga biten med de drabbade familjerna. Det är så klart svårt att höra och se. Men för alla er som vågar, ta gärna en titt på youtube-klippen. Jag tänker på ett citat jag såg: "Konsten är att se världens lidande, och samtidigt behålla glädjen." Jag vill inte vara en glädjedödare en solig vårdag som denna, men detta är ett ämne som engagerar mig mycket.


Två mycket intressanta artiklar. Tack David för tipset!

Ralph Nader skriver: http://www.counterpunch.org/nader04122010.html

Alan Farago skriver: http://www.counterpunch.org/farago04092010.html

Här är en av gruvarbetarna i Montcoal som tydligen inte har någon medvetenhet om säkerhet och möjligheterna att förbättra villkoren för gruvarbetare.



Interviewer: Do you feel Massey is a safe operator? Kevin answers: They treat me allright....

President Obama läser upp ett brev från en av de omkomna gruvarbetarna:



Mountain top removal.



Och ett bildspel som är en tribute till gruvarbetare i West Virginia. Med fin stämsång av unga tjejer.

1 kommentar:

  1. Hej Eva! Vilka tragedier gruvbrytande medför.Jag körde hem två äldre systrar till Ludvika idag som berättade om deras morfar och fyra andra som omkom i denna olycka 1941 i Bråfall när vi passerade vägen dit upp.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A5fall

    De hade bott i Intrånget när de var små och pappan hade jobbat i gruvor hela sitt liv,sista gruvan blev i Grängesberg.
    Förra veckan kollade jag in gruvlavarna i Intrånget och Garpenberg när jag körde hem folk till Garpenberg.Mäktigt. Ingemar

    SvaraRadera