onsdag 28 april 2010

Möta våren, vardagen och deklarera

Vardagen kommer ikapp direkt efter en helg full av fest, dans och gala. Och det gillar jag. Jag tycker vi ska höja statusen på vardag. Nu har jag gått igenom hela min dagbok för 2009 i samband med att deklarationen ska göras. Och jag läser med glädje hur vi haft fina vardagsstunder, promenader till och från skolan, det vanliga livet med matlagning, städning, läsa böcker ihop med dottern, vara ute tillsammans, hänga tvätt osv. Jo, det är sant att jag reser mycket och upplever fantastiska saker som nog är allt annat än vardagliga, t ex galan i helgen eller att hålla workshop och konsert med Mattias nere i Sala Silvergruva. Men vardagen behövs absolut, den är en härlig punkt i livet att återkomma till. Så därför tänker jag höja statusen för vardagen. Jag har en brevvän som lever ett mycket spännande liv med musik och resor, men som i sina brev ofta berättar om hur barnen gör sina vardagssysslor, hur de handlar och lagar mat, telefonen ringer, grannen håller på med sitt, jag allt som tillhör vardagslivet. Det är inte för smått för att skrivas om.
Min vardag denna vecka har inneburit just allt det där som kallas markservice, och jag gillar det. Jag har också haft ett kreativt rep med mina medmusiker Mikael Godée och Mats Eriksson, vi som förbereder en konsert med bröllops- och kärlekssånger. Det går bra, det går framåt, vi överraskar varandra, det ska bli så himla roligt att fortsätta! Efter repet köpte jag bröd på detta mysiga bageri. Att handla bröd, ganska vardagligt, men åh vad man kan bli glad när man får köpa i ett sånt här bageri! Gott var det också.





Idag har jag överlämnat samtliga mina deklarations- och bokföringspapper till min revisor. Jag tog motorcykeln dit och det var fin körning i bra väder. Också det något att njuta av, jag har oroat mig att jag ska vara väldigt stel efter vinteruppehållet med körningen. Jag tycker det satt ganska bra ändå. Och så klart tar jag det lugnt på vägen. Det gäller att öva snabba inbromsningar och få in kurvtekniken igen.

Mer administration blir det. Det är dags att göra omfattande rapporter coh ansökningar till Kulturrådet, stödet för fria musiikgrupper. Mattias och jag fick 40.000 kr i stöd till fria grupper år 2008. Sen missade vi att söka förra året p gr av att KUR ändrade sökperiod. Men i år ska vi göra ett nytt försök. Och jag bävar inför deras blanketter. det är ganska många dagars jobb. Men men, ta tjuren vid hornen!

Önskar er en vacker vårdag!
Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar