fredag 2 april 2010

Tredje cittran




Nummer tre och nummer två av mina cittror. Tvåan, den svarta med blommor, är liten och lätt att ta med på turné. Ljus klang, inga bastoner.

Här är en länk där man ser hur Tredje cittran ska spelas.

http://www.youtube.com/watch?v=lZZHq2JSnnE

Anton Karas live, spelar filmmusiken till Tredje mannen, film från 1950. Det ser onekligen avancerat ut att spela. Men det ska bli såå roligt att sätta igång och stämma upp min nya cittra. Tre stämnycklar låg med, bådar det gott eller inte? Som vanligt ska jag nog stämma om den lite som jag tycker. Strängarna är ändå ganska risiga och man får vara varsam i början med ett instrument som kanske legat i sitt Futteral under lång lång tid. Efter några veckors enträget stämmande brukar det börja stabilisera sig, då börjar instrumentet tala igen. Viss oro har jag ändå att det är som med min första cittra, bas-strängar som helt enkelt gett upp. Och i Sverige tillverkas inte längre cittra-strängar av alla längder. Det är inte som på gitarr, utan cittrans strängar är spunna och utformade i en viss längd.

Jag ska söka strängar i USA i sommar. Där finns allt.

Om cittran ska hållas klang-ren ska den tydligen förvaras i sitt Futteral och den man ska torka bort Fingerschweiss från fingrarna. Jag läser inte tyska så bra, det finns fler tips här på instruktionerna i lådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar