torsdag 1 april 2010

Hattnytt



Jag bara måste dela med mig av ett ögonblick från resan hit till Oceanen, mitt kontor.

Nu på förmiddagen mötte jag en dam vid spårvagnen i Angereds centrum. Vilken stil, vilken välklädd kvinna! Mörka solglasögon, brosch med strass-stenar på kavajslaget, matchande örhängen. Hatt och en lång mörk fläta på ryggen. Skinnhandskar och en tunn tunn scarf med små vita prickar på. Svarta kläder från topp till tå, stövletter med klack och en svart handväska. Jag beundrade henne på avstånd. Snabba beslut, 5 minuter kvar till spårvagnen går. Jo, jag ska ge henne komplimang. Jag gick fram och sade att det var en mycket vacker hatt hon hade. Damen sken upp och tog av sig de mörka solglasögonen. Hon berättade att hon ägde 30 hattar och idag var hon på väg till affären Hattnytt på Vågmästarplatsen som drivs av en modist i 80-årsåldern. Damen tyckte att Sverige inte var riktigt rätta platsen för en dam som ville klä sig med stil. Tänk om det varit Paris? Då tog jag mod till mig och frågade om jag fick ta en bild på hennes i sin vackra hatt. För diskretionen valde jag att avbilda den vackra rosetten bak och hennes vackra hårfläta på ryggen. Det är en balansgång att på några minuter våga sig fram till en annan människas cirklar och be om att få fotografera. Hon blev glad och tyckte det var roligt när unga människor kommer fram och ger komplimanger för hattar.

Kristian Wedel skrev:
1
Siv Albertsson och Siv Bengtsson på Hattnytt vid Vågmästarplatsen.

”Hattnytt är från golv till tak fullt av pillerburkar, rosa tårtliknande kvarnhjul, bubbliga solhattar, baretter, tyrolerhattar, baskrar och skateboardkepsar.
Här finns kubbar som är så glade att bäraren i princip måste berätta tröttsamma vitsar. Här finns gräddvita Panamahattar som är så snitsiga att några bomullsplantager borde ingå i köpet, baskrar som är så gudomliga att Greta Garbo borde ingå, kepsar som tydligt kräver sin ståplatsläktare, stråhattar som skulle glädja vilken hederlig häst som helst och blanka cylindrar som nästan luktar punsch redan i butiken.”

2 kommentarer:

  1. Ja den Svenska klädstilen är ju inte direkt spännande .....
    Till och med min i mitt tycke rätt diskreta rödrutiga "Pennsylvania Tuxedo" från Filson med vit pälskrage får ju folk att stirra i smyg :-)
    Såg förresten en zigenarfamilj häromdagen här i stan. Vackrare människor får man nog leta efter !

    SvaraRadera
  2. Jag upptäckte ledsamt nog att Hatt-Nytt vid Vågmästarplatsen verkar inte finnas längre. Tänkte köpa en sommarhatt, men det blev svårt. Trist detta. Fin bild för övrigt!

    SvaraRadera